Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

STRAVINSKY IGOR ΑΦΙΕΡΩΜΑ




1882 - 1971





Ο Ιγκόρ Στραβίνσκυ (ρωσ. Игорь Фёдорович Стравинский, γεννήθηκε 17 Ιουνίου 1882 στη Λομονόσσοφ (ρωσ. Ломоносов) της Ρωσίας, και πέθανε στις 6 Απριλίου 1971 στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ). Ήταν σημαντικός μουσικός συνθέτης του 20ού αιώνα.
Στιλ
Οι σκληρές διαφωνίες και αρμονικές ελευθερίες, οι πιο ιδιόρρυθμοι συνδυασμοί ορχηστρικών χρωμάτων, εξωτικών κλιμάκων, πολυτονικότητας και πολυρυθμίας, μελωδικών στιλ και ρυθμών, όλα χρησιμοποιούνται στη μουσική του μ' ένα ιδιότυπο και ανήσυχο ύφος, αλλά πάντα στο πλαίσιο της τονικής μουσικής. Μόνο στα τελευταία έργα του ακολουθεί τη δωδεκάφθογγη τεχνική. Προσπαθούσε σε κάθε νέο του έργο να πει κάτι καινούριο και πρωτότυπο και να μην επαναλάβει τον εαυτό του όπως αυτός υπήρξε σε προηγούμενα έργα. Το στιλ του είναι πολύ καθαρό και η τέχνη του μπορεί να θεωρηθεί ότι «ανακεφαλαιώνει» όλα τα στιλ που προηγούνται από αυτόν, παραμένοντας βέβαια άρτια κατασκευασμένη.
Συνθετικό έργο
Το συνθετικό του έργο περιλαμβάνει όπερες, χοροδράματα με πιο γνωστά την "Ιεροτελεστία της Άνοιξης", την "Πετρούσκα" και το "Πουλί της φωτιάς", κομμάτια για ορχήστρα, έργα για πιάνο, μουσική δωματίου, τραγούδια και κομμάτια για φωνή και ορχήστρα.

List of compositions by Igor Stravinsky


Επιλογή έργων
από μέλη της ομάδας
"Ακούτε Κλασική Μουσική; Εγώ ακούω."

*Christos Sipsis

STRAVINSKY SYMPHONY OF PSALMS ( part 1/2 )-Riccardo Muti-Orchestra and Choir of Scala
STRAVINSKY SYMPHONY OF PSALMS ( part 2/2 ) Riccardo Muti Orchestra and Choir of Scala
Symphony of Psalms - Wikipedia, the free encyclopedia
The Symphony of Psalms is a three-movement choral symphony and was composed by Igor Stravinsky in 1930 during his neoclassical period. The work was commissioned by Serge Koussevitzky to celebrate the 50th anniversary of the Boston Symphony Orchestra. The symphony derives its name from the use of Psalm texts in the choral parts.
According to Stravinsky, the commission for the work came about from "a routine suggestion" from Koussevitzky, who was also Stravinsky's publisher, that he write something "popular" for orchestra without chorus. Stravinsky, however, insisted on the psalm-symphony idea, which he had had in mind for some time. The choice of Psalm 150, however, was in part because of the popularity of that text. The symphony was written in Nice and Echarvines, which was Stravinsky's summer home in those years.[1] The three movements are performed without a break, and the texts sung by the chorus are drawn from the Vulgate versions in Latin. Unlike many pieces composed for chorus and orchestra, Stravinsky said that “it is not a symphony in which I have included Psalms to be sung. On the contrary, it is the singing of the Psalms that I am symphonizing.”[2]
Although the piece was written for the Boston Symphony Orchestra, the world premiere was actually given in Brussels by the Société Philharmonique de Bruxelles on December 13, 1930, under the direction of Ernest Ansermet. The American premiere of the piece was given soon afterwards by Koussevitzky and the Boston Symphony Orchestra, with the chorus of the Cecilia Society (trained by Arthur Fiedler) on December 19, 1930.[3] The first recording was made by Stravinsky himself with the Orchestre des Concerts Straram and the Alexis Vlassay Choir at the Théâtre des Champs-Élysées in Paris on February 17 and 18, 1931.[4] "The choir, throaty, full-blooded, darkly, inwardly passionate, sing with liturgical conviction and intensity in a memorable performance."[5] http://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_of_Psalms

First movement (Psalm 38, verses 13 and 14)
Exaudi orationem meam, Domine, et deprecationem meam. Auribus percipe lacrimas meas. Ne sileas.
Quoniam advena ego sum apud te et peregrinus, sicut omnes patres mei. Remitte mihi, ut refrigerer prius quam abeam et amplius non ero.
 13 εἰσάκουσον τῆς προσευχῆς μου, Κύριε, καὶ τῆς δεήσεώς μου, ἐνώτισαι τῶν δακρύων μου• μὴ παρασιωπήσῃς, ὅτι πάροικος ἐγώ εἰμι παρὰ σοὶ καὶ παρεπίδημος καθὼς πάντες οἱ πατέρες μου. 14 ἄνες μοι, ἵνα ἀναψύξω πρὸ τοῦ με ἀπελθεῖν καὶ οὐκέτι μὴ ὑπάρξω.
‎(Psalm 40, verses 2, 3 and 4)
Expectans expectavi Dominum, et intendit mihi.
Et exaudivit preces meas; et eduxit me de lacu miseriae, et de luto fæcis.
Et statuit super petram pedes meos: et direxit gressus meos.
Et immisit in os meum canticum novum, carmen Deo nostro. Videbunt multi, videbunt et timebunt: et sperabunt in Domino. 2 ΥΠΟΜΕΝΩΝ ὑπέμεινα τὸν Κύριον, καὶ προσέσχε μοι καὶ εἰσήκουσε τῆς δεήσεώς μου 3 καὶ ἀνήγαγέ με ἐκ λάκκου ταλαιπωρίας καὶ ἀπὸ πηλοῦ ἰλύος καὶ ἔστησεν ἐπὶ πέτραν τοὺς πόδας μου καὶ κατηύθυνε τὰ διαβήματά μου 4 καὶ ἐνέβαλεν εἰς τὸ στόμα μου ᾆσμα καινόν, ὕμνον τῷ Θεῷ ἡμῶν• ὄψονται πολλοὶ καὶ φοβηθήσονται καὶ ἐλπιοῦσιν ἐπὶ Κύριον.
(Psalm 150)

Alleluia.
Laudate Dominum in sanctis Ejus.
Laudate Eum in firmamento virtutis Ejus. Laudate Dominum.
Laudate Eum in virtutibus Ejus. Laudate Dominum in virtutibus Ejus.
Laudate Eum secundum multitudinem magnitudinis Ejus. Laudate Dominum in sanctis Ejus..
Laudate Eum in sono tubae.
Laudate Eum. Alleluia. Laudate Dominum. Laudate Eum.
Laudate Eum in timpano et choro,
Laudate Eum in cordis et organo; Laudate Dominum.
Laudate Eum in cymbalis benesonantibus,
Laudate Eum in cymbalis jubilationibus. Laudate Dominum.
Laudate Eum, omnis spiritus laudet Dominum, omnis spiritus laudet Eum. Alleluia. Laudate, laudate, laudate Dominum.
Ἀλληλούϊα. ΑΙΝΕΙΤΕ τὸν Θεὸν ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν στερεώματι τῆς δυνάμεως αὐτοῦ• 2 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐπὶ ταῖς δυναστείαις αὐτοῦ, αἰνεῖτε αὐτὸν κατὰ τὸ πλῆθος τῆς μεγαλωσύνης αὐτοῦ. 3 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν ἤχῳ σάλπιγγος, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν ψαλτηρίῳ καὶ κιθάρᾳ• 4 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν τυμπάνῳ καὶ χορῷ, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν χορδαῖς καὶ ὀργάνῳ• 5 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν κυμβάλοις εὐήχοις, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν κυμβάλοις ἀλαλαγμοῦ. 6 πᾶσα πνοὴ αἰνεσάτω τὸν Κύριον.


*Κουλτούρα χρήμα και φιλότιμο

THE RITE OF SPRING-Nijinsky's Choreography-KIROV BALLET-GERGIEV part-2/5

*Alexis Zorbas

Igor Stravinsky: Ode (1944)

*Petros Ristas

I.Stravinskij - Pulcinella Orchestral Suite - Part I/III

*Despoina Stavrakaki

Stravinsky Petrushka - Yuja Wang

*Babis Kanas

Igor Stravinsky, Monumentum pro Gesualdo di Venosa
Monumentum pro Gesualdo is a ballet by New York City Ballet co-founder and balletmaster George Balanchine to eponymous music by Igor Stravinsky composed in honor of the 400th birthday of Don Carlo Gesualdo and consisting of Stravinsky's orchestrations of Don Carlo's madrigals. The premiere took place on Wednesday, November 16, 1960, at City Center of Music and Drama, New York, with scenery and lighting by David Hays (new lighting by Ronald Bates in 1974) and was conducted by Robert Irving; the composer conducted the score's orchestral premiere on Tuesday, September 27, 1960 for the XXIII Venice Music Festival at La Fenice. The ballet premiere was part of a special Salute to Italy, which also included the premiere of Variations from Don Sebastian, called the Donizetti Variations since 1961, and performances of Balanchine's La Sonnambula and Lew Christensen's Con Amore. It was first performed in conjunction with Movements for Piano and Orchestra in 1965, and this practice has been followed almost consistently since 1966, with the same leading female dancer in both in most performances. The ballet has three parts, each of just over two minutes duration. NYCB principal dancer Darci Kistler chose to include Monumentum pro Gesualdo in her farewell performance, Sunday, June 27.
Gesualdo-Death-for-Five-Voices-(Herzog 1995).avi

*De Profundis Ya

Igor Stravinsky plays Stravinsky Piano Sonata (1924)

*Stratis Vagis

Stravinsky : Symphony of Psalms (1er mvt)
Stravinsky : Symphony of Psalms (2e mvt)
Stravinsky : Symphony of Psalms (3e mvt --- 1/2)
Stravinsky : Symphony of Psalms (3e mvt --- 2/2)


*Sofia Kouvari

Igor Stravinsky: Apollon musagète (1928, rev. 1947)
Stravinsky: Scherzo Fantastique, Op.3 - Pierre Boulez
Igor Stravinsky: Capriccio per pianoforte e orchestra (1929)

*Sergios Malakates

STRAVINSKY - Pulcinella

*Christina Liakou

''Κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου ο Στραβίνσκι ερωτήθηκε από ένα φρουρό των γαλλικών συνόρων τι επαγγελλόταν. «Είμαι εφευρέτης μουσικής» απάντησε. Η απάντηση ήταν χαρακτηριστική του ρώσου συνθέτη: πεζή, βέβαιη και διόλου ρομαντική. Ο Στραβίνσκι επίσης αρνούνταν επίμονα πως η έμπνευση ενός συνθέτη προέρχεται από κάποια θεϊκή παρέμβαση, η δική του έμπνευση προερχόταν από τις ανάγκες των επόμενων αναθέσεών του.''
Stravinsky - Firebird #1

*Maria Nikolaidou

Igor Stravinsky: Agon (1957)

*Aglaia Raptou

Igor Stravinsky: Capriccio per pianoforte e orchestra (1929)


*Sofia Kouvari

Igor Stravinsky: Apollon musagète (1928, rev. 1947)
Stravinsky: Scherzo Fantastique, Op.3 - Pierre Boulez
Igor Stravinsky: Capriccio per pianoforte e orchestra (1929)

*Sergios Malakates

STRAVINSKY - Pulcinella

*Christina Liakou

''Κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου ο Στραβίνσκι ερωτήθηκε από ένα φρουρό των γαλλικών συνόρων τι επαγγελλόταν. «Είμαι εφευρέτης μουσικής» απάντησε. Η απάντηση ήταν χαρακτηριστική του ρώσου συνθέτη: πεζή, βέβαιη και διόλου ρομαντική. Ο Στραβίνσκι επίσης αρνούνταν επίμονα πως η έμπνευση ενός συνθέτη προέρχεται από κάποια θεϊκή παρέμβαση, η δική του έμπνευση προερχόταν από τις ανάγκες των επόμενων αναθέσεών του.''
Stravinsky - Firebird #1

*Maria Nikolaidou

Igor Stravinsky: Agon (1957)

*Aglaia Raptou

Igor Stravinsky: Capriccio per pianoforte e orchestra (1929)







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου