Σάββατο, 10 Μαρτίου 2012

MENDELSSOHN FELIX, ΑΦΙΕΡΩΜΑ

MENDELSSOHN FELIX




Φέλιξ Μέντελσον - Μπαρτόλντι (1809 – 1847)

Γερμανός συνθέτης, πιανίστας, αρχιμουσικός και μουσικοδιδάσκαλος, από τις κορυφαίες μουσικές φυσιογνωμίες του 19ου αιώνα. Παρότι ήταν σύγχρονος του Σοπέν, του Λιστ, του Βάγκνερ και του Βέρντι, το έργο του χαρακτηρίζεται κυρίως από κλασικά στοιχεία και λιγότερο από ρομαντικά.
O Γιάκοπ Λούντβιχ Φέλιξ Μέντελσον - Μπαρτόλντι γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1809 στο Αμβούργο. Καταγόταν από πλούσια και καλλιεργημένη οικογένεια εβραίων της πόλης, η οποία ασπάσθηκε τον Χριστιανισμό και συγκεκριμένα το Λουθηρανικό δόγμα, για να αποφύγει το αντισημιτικό πνεύμα της εποχής. Ο πατέρας του Αβραάμ ήταν τραπεζίτης και ο παππούς του Μωυσής από την πλευρά της μητέρας του ποιητής και φιλόσοφος. Το δεύτερο επίθετο Μπαρτόλντι προέκυψε ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για ένα θείο του, που τους κληροδότησε μία μεγάλη ακίνητη περιουσία. Ο Φέλιξ είχε έναν αδελφό, τον Πάουλ, και δύο αδελφές, τη Ρεβέκα και τη Φάνυ, τη μετέπειτα γνωστή πιανίστρια και συνθέτρια.
Το 1811 η οικογένεια μετακόμισε στο Βερολίνο, όπου ο νεαρός Φέλιξ άρχισε να μαθαίνει πιάνο μαζί με τη Φάνυ, παράλληλα με τα μαθήματα ζωγραφικής και λογοτεχνίας που λάμβανε. Έτσι, η προσωπικότητά του αναπτύχθηκε με βαθιά γνώση της τέχνης, με τη μελέτη και τη μάθηση. Συνέχισε τις σπουδές πιάνου στο Παρίσι, όπου άρχισε να συνθέτει. Οι γονείς του δεν βλέπουν θετικά την προοπτική να γίνει ο γιος τους μουσικός. Φαντάζονται για εκείνον μια καριέρα σύμφωνη με τις παραδόσεις της οικογένειας Μέντελσον. Αλλάζουν γνώμη, όταν ο μέγας εκείνη την εποχή Λουίτζι Κερουμπίνι διαβάζει προσεκτικά κάποιες συνθέσεις του Φέλιξ και αποφαίνεται: «Αυτό το αγόρι είναι πλούσιο, θα πάει καλά, ήδη πηγαίνει πολύ καλά».
Η πρώτη δημόσια εμφάνιση του Μέντσελσον έγινε στο Βερολίνο το 1818, σε ηλικία 9 ετών. Το 1821 γνωρίστηκε με τον Γκαίτε και μεταξύ του γηραιού συγγραφέα και του νεαρού μουσικού αναπτύχθηκε μία δυνατή φιλία. «Ο Φέλιξ είναι ένα παιδί θαύμα. Διαθέτει μια ενήλικη γλώσσα και όχι τα μουρμουρίσματα ενός παιδιού. Μπορούμε να τον συγκρίνουμε με τον μικρό Μότσαρτ για όσα έχει ήδη καταφέρει» δηλώνει με θαυμασμό ο Γκαίτε. Ο νεαρός μουσικός αισθάνεται πολύ υπερήφανος για το ενδιαφέρον του Γκαίτε και του αφιερώνει το «Κουαρτέτο σε σι μινόρε».
Το 1825 και σε ηλικία 16 ετών, οπότε έγραψε το «Οκτέτο για έγχορδα», εθεωρείτο ήδη ένας ολοκληρωμένος συνθέτης. Τον επόμενο χρόνο παρουσίασε την «Εισαγωγή στο “Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας”», στο οποίο οι μουσικοκριτικοί ανακάλυψαν ένα πρωτοπόρο συνθέτη και μια μουσική γεμάτη κομψότητα και γοητεία. Δεκαέξι χρόνια αργότερα έγραψε μουσική για το έργο αυτό Σαίξπηρ, στο οποίο περιλαμβάνεται και το δημοφιλές Γαμήλιο Εμβατήριο, που δεν λείπει από κανένα γάμο σήμερα.
Στις 11 Μαρτίου 1829 ο Μέντελσον διηύθυνε την πρώτη μετά τον θάνατο του Μπαχ εκτέλεση του αριστουργήματός του «Τα κατά Ματθαίον Πάθη», συμβάλλοντας, πρώτος αυτός, στην αναβίωση του Μπαχ, η μουσική του οποίου είχε περιπέσει σε λήθη μετά τον θάνατό του το 1750. Από τότε, ο Μπαχ τιμήθηκε, θαυμάστηκε και αγαπήθηκε σε όλο τον κόσμο και αναγνωρίστηκε ως ένας από τους πυλώνες της Δυτικής Μουσικής.
Ο Μέντελσον ήταν τέρας μνήμης. Όταν ήρθε η ώρα να διευθύνει για πρώτη φορά τα «Κατά Ματθαίον Πάθη» ανακάλυψε ότι στο αναλόγιο είχε λάθος παρτιτούρα. Κανένα πρόβλημα. Σήκωσε τη μπαγκέτα του κι άρχισε να διευθύνει το έργο του Μπαχ, γυρίζοντας τις σελίδες της υποτιθέμενης παρτιτούρας, ώστε να μην ανησυχήσουν οι μουσικοί. Τα κατάφερε να διευθύνει ολόκληρα τα «Κατά Ματθαίον Πάθη», διάρκειας άνω των δύο ωρών, από μνήμης και χωρίς λάθη.
Την άνοιξη του 1829 πραγματοποίησε το πρώτο ταξίδι του στη Μεγάλη Βρετανία, όπου διηύθυνε τη «Συμφωνία σε ντο Ελάσσονα». Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς επέστρεψε και επισκέφθηκε τη Σκωτία, όπου εμπνεύστηκε την «Εισαγωγή: Εβρίδες» και τη «Συμφωνία αρ. 3», γνωστή και ως «Σκωτική ».
Από το 1830 έως το 1832 ταξίδεψε στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ιταλία και την Ελβετία, για να καταλήξει και πάλι στο Λονδίνο, όπου ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής. Εκεί πρωτοπαρουσίασε τη «Συμφωνία αρ. 4», γνωστή και ως «Ιταλική», ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του, και δημοσίευσε το πιανιστικό «Τραγούδια χωρίς λόγια».
Κατά την παραμονή του στη Ρώμη γνωρίζει το Έκτωρ Μπερλιόζ, τη μουσική του οποίου δεν εκτιμούσε ιδιαίτερα. «Ο Μπερλιόζ είναι μία καρικατούρα χωρίς ίχνος ταλέντου, που γράφει απαίσια μουσική» σχολιάζει δηκτικά σε μια ομήγυρη. Και σε κάποια άλλη περίπτωση: «Όταν πιάνεις μια παρτιτούρα του Μπερλιόζ οφείλεις να πλένεις τα χέρια σου μετά». Αισθήματα αντιπάθειας έτρεφε και για το έργο του Τζιάκομο Μαγερμπέερ, παρότι τους συνέδεε συγγένεια. Όταν κάποτε του είπε ότι έμοιαζε με τον Μαγερμπέερ, αυτός έσπευσε να κόψει τα μαλλιά του και να αλλάξει κόμμωση.
Το 1835 ο Φέλιξ Μέντελσον ανέλαβε τη διεύθυνση της περίφημης ορχήστρας Γκεβαντχάους της Λειψίας, την οποία ανέδειξε σε μια πρώτης τάξεως ορχήστρα και την πόλη όπου μεγαλούργησε ο Μπαχ σε μουσικό κέντρο της Γερμανίας. Εκεί συνδέθηκε φιλικά με τους Σοπέν, Λιστ και Σούμαν.
Το 1836 γνώρισε τη 16χρονη Σεσίλ Ζανρενό, κόρη προτεστάντη ιερωμένου, την οποία παντρεύτηκε στις 28 Μαρτίου 1837. Έζησαν μία ήσυχη και ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή με τα πέντε παιδιά τους. Τον επόμενο χρόνο ξεκίνησε το «Κοντσέρτο για βιολί», το οποίο τον απασχόλησε για έξι χρόνια, γεγονός ασυνήθιστο γι' αυτόν που ολοκλήρωνε με ευκολία τα έργα του.
Το 1846 επέστρεψε στο Λονδίνο για να παρουσιάσει το ορατόριο «Ηλίας», που του χάρισε ένα ακόμη θρίαμβο. Όμως, ο θάνατος της αγαπημένης του αδελφής Φάνυ τον Μάιο του 1847 τον κατέβαλε ψυχικά. Οι δυνάμεις του τον εγκατέλειψαν και στις 4 Νοεμβρίου 1847 πέθανε στη Λειψία από εγκεφαλικό επεισόδιο, όπως ο παππούς του, ο πατέρας του και η αδελφή του.
Ο Μέντελσον υπήρξε ένας από τους ελάχιστους συνθέτες που απέκτησαν φήμη και περιουσία, χωρίς να χρειαστεί να πεθάνουν πρώτα. Η επιτυχία του και οι εβραϊκές του ρίζες ενόχλησαν τον Βάγκνερ, ο οποίος τρία χρόνια αργότερα δημοσίευσε την αντιεβραϊκή μπροσούρα «Η Εβραϊκότητα στη Μουσική». Ήταν η πρώτη προσπάθεια να μειωθεί η σημασία του έργου του Μέντελσον, που κορυφώθηκε με την απαγόρευση των έργων του στη Ναζιστική Γερμανία. Τα τελευταία πενήντα χρόνια, το έργο του έχει επανεκτιμηθεί και επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο, όχι μόνο για τις δημοφιλείς συνθέσεις του, όπως το «Κοντσέρτο για βιολί» και η «Ιταλική Συμφωνία», αλλά και για λιγότερο γνωστά, όπως το ορατόριο «Ηλίας».

Σημαντικά έργα του Μέντελσον

  • «Τραγούδια χωρίς λόγια», πιανιστικές μινιατούρες σε οκτώ βιβλία.
  • «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας», μουσική για το ομώνυμο θεατρικό του Σαίξπηρ.
  • Κοντσέρτο για βιολί.
  • Εισαγωγή: «Εβρίδες»
  • Συμφωνία αρ. 3 «Σκωτική»
  • Συμφωνία αρ. 4 «Ιταλική»
  • Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1
  • Οκτέτο για έγχορδα
  • Ορατόριο «Ηλίας»



Επιλογή έργων
από μέλη της ομάδας
"Ακούτε Κλασική Μουσική; Εγώ ακούω."

*Costas Papageorgiou
Mendelssohn : Spring Song
http://youtu.be/8mz5Rtx-Eu0

* Themis Taflanidis
Mendelssohn - A Midsummer Night's Dream: Overture (Abbado)
http://youtu.be/m0gHTNJVFtA
Mendelssohn - Italian Symphony - Kurt Masur
http://youtu.be/XxB-UuHLnzI
Alfred Brendel plays Mendelssohn Variations Sérieuses, Op. 54
http://youtu.be/N8VCyD5I5I4

* Mina Dakou
Mendelssohn - Andrés Segovia- Guitar Recital - String Quartet No 1 E flat major, Op.12
http://youtu.be/7O2ttmQuR4k
                                                                                                           
                                                                                                                 Mendelssohn's wife Cécile



*De Profundis Ya
Heifetz-Mendelssohn Violin Concerto E Minor (Op. 64)
http://youtu.be/27n4rQ-VIT8
http://youtu.be/5KA5hFdjXsM
http://youtu.be/kGVNpkM7YPE
http://youtu.be/zaBoqhzF_QI
http://youtu.be/GoS4rMmUk-w
http://youtu.be/AmjNmiOv-wI
http://youtu.be/DW35RNDQclc

Felix Mendelssohn _ Wedding March
http://youtu.be/oyxWBQKT0Fc





                                                         
                            

 * Aglaia Raptou

F. Mendelssohn-Hensel - Aus meinen Tränen
http://youtu.be/8o5g8NaEhvo 
F. Mendelssohn-Bartholdy - Herbstlied
http://youtu.be/IyM6faBllXc
Mendelssohn Concerto for Violin and String Orchestra in D minor (1) by Michael Malmgreen
http://youtu.be/Ez9yBdoe-gs
Felix Mendelssohn - A Midsummer's Night Dream (1842) - Scherzo & Song - "You spotted snakes"
http://youtu.be/oXW60zFpRwc




*Tanja Pavlovic
Mendelssohn - Oratorio Elias / Elijah - "Heilig ist Gott, der Herr" (Solo-Quartet & Chorus)
http://youtu.be/nXPV6pJyTKw
SCHLESINGER ORCHESTRA Mendelssohn Symphony for strings No,12 III
http://youtu.be/21T6OPQ6Zvo
Mendelssohn - Organ Sonata I (1st and 2nd mvt)
http://youtu.be/bFXm5CPVNTc
MENDELSSOHN, Sonata 2, op.58, Allegro assai vivace
http://youtu.be/OIYdMBZDiMk
Mendelssohn - Sonata 3 in A major - Con Moto Maestoso
http://youtu.be/5izxJ8UqroI
Sonata in B-flat Major, Op. 106, II. Scherzo Allegro non troppo by Felix Mendelssohn
http://youtu.be/Q392tJysgJ4
F. Mendelssohn-Bartholdy: Sonata 5 (Julian Bewig at Metropolitan United Church, Toronto)
http://youtu.be/nYdACSJ4qdw
Mendelssohn - Song without words op. 109 - Jacqueline du Pré
http://youtu.be/0UE7lIGg7HU
Duo Gurfinkel - Mendelssohn Konzertstueck
http://youtu.be/o5JtUUOatZg

* Christos Sipsis
Mendelssohn String Octet - mov. 1 part 1 (with double bass!)
http://youtu.be/tSmSYIvq094
http://youtu.be/4Ypl6v-CTJw
http://youtu.be/UqrzSiafSI4
http://youtu.be/emoyA7iGFKg
http://youtu.be/bF-XGzFAJYQ

* Eddy Kouyioumdjian
Mendelssohn's Wedding March
http://youtu.be/4tDYMayp6Dk
Sarah Chang: Mendelssohn Violin Concerto Mvt.1 Part1
http://youtu.be/CCLxso5XDN4


* Christina Dedousi
CZIFFRA Plays Mendelssohn Rondo Capriccioso
http://youtu.be/YeXw1gMWXUY
Felix Mendelssohn : The Hebrides (Fingal's Cave) - Overture
http://youtu.be/a3MiETaBSnc

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου