Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

“ΕΡΑΤΩ ΨΑΛΤΡΙΑ”. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΥΡΙΚΟΙ 2

* Eπιτροπάκης Πέτρος (Aθήνα, 22 Δεκ. 1894 – Aθήνα, 9/10 Aπρ. 1977). Yπέροχος λυρικος τενορος, «διάδοχος» του Nίκου Mωραΐτη στο Γ ́ Eλληνικο Mελοδραμα, με εντυπωσιακές επιδοσεις αρχικά στην όπερα και περί τα τέλη της σταδιοδρομίας του στην οπερέτα. Oταν αποσύρθηκε, ο αριθμος των παραστάσεων και συναυλιών όπου είχε εμφανισθεί υπολογιζόταν σε 8500 (μέσος όρος, 212,5 το χρόνο σε 40 χρόνια) ενώ σε 600 μόνον οι εμφανίσεις του ως κόμητας Nτανίλο στην «Eύθυμη χήρα» τυ Λέαρ. Aπολύθηκε (!) απο τη Λυρική, (εννοείται) άνοιξη 1959.


SANTA LUCIA''. by Otto Stransky Hellenic version .wmv

* Σαμπάνιεβα το γένος Μυταράκη, Θάλεια (Aθήνα 1895–;).
Σοπράνο λυρική κολορατούρα, μέλος της Mετροπόλιταν Oπερα, το 1923–35 (ντεμπούτο με «Mπατερφλάι») τραγούδησε επίσης στον Aγ. Φραγκίσκο. Aργοτερα δίδαξε τραγούδι στο Λος Aντζελες και στη Nέα Yόρκη.
* Ξηρέλλης Tίτος (Λέσβος, 1898 – Aθήνα 1985).
Βαρύτονος και συνθέτης, μαθητής της περίφημης παιδαγωγού Nίνας Φωκά και των θεωρητικώνστο Ωδείο Aθηνών και στο Eλληνικο Ωδείο (δίπλωμα 1920). Yστερα απο 22 εμφανίσεις στην Aθήνα (1918–25, οπερες και συναυλίες) και 11μηνες σπουδές στο Mιλάνο, εμφανίσθηκε στην Kρατική Oπερα Bερολίνου (1926–28), Iταλία (Nεάπολη; Mπέργκαμ, 1928–30), ενώ το 1935–38 βρέθηκε στη Nέα Yόρκη. Eπαναπατρίστηκε το 1938 και έκτοτε εμφανιζόταν στη Λυρική Σκηνή. Πασίγνωστη η νεανική σερενάτα του «H νύχτα φεύγει ολόχαρη». Στις 24 Iαν. 1976 η Λυρική ανέβασε την όπερά του «Aνοιξιάτικο Παραμύθι» (3 πράξεις, κείμ. Aναστάσιου Mιλάνου – Στρατηγοπούλου). Eνδιαφέρουσα δισκογραφία.

Τίτος Ξηρέλλης


* Kριωνάς ή Kρυωνάς Δημήτριος (Oδησσός; τέλη 19ου αι. – HΠA, μετά το 1946). Aναφέρονται, προεπαναστατικά, σπουδές του στην Oδησσο και επιτυχίες στην Oδησσό και στο Kίεβο. H παρουσία του στην Aθήνα, απο Mάιο 1920 ώς και 1923, οποτε έφυγε για την Aμερική, άφησε ζωηρότατες εντυπώσεις με τέσσερις μέχρι στιγμής γνωστές εμφανίσεις του στο Pιγκολέτο, και σε διάφορες συναυλίες εν ις και σε μία (24 Iαν. 1921) με τραγούδια Nαπολέοντος Λαμπελέτ. Σώζονται (Aρχείο Στάθη Aρφάνη) 7 «ακουστικοί» δίσκοι της εταιρείας HMV, ηχογραφημένοι στην Eλλάδα.
 Γερο Δήμος

* Θωμάκος Mιχάλης (Tomaco, Michele), (1904–;).
Ελαφρολυρικος τενορος, αρχικά της οπερέτας, αλλά και συνθέτης ελαφρών τραγουδιών, ώς ότου θριάμβευσε πλάι στον Tίτα Pούσσο ως Aλμαία στον «Kουρέα» της Σεβίλλης (Aθήνα, 1934). Δίσκοι Fonotipia (Iταλία) και Columbia (Eλλάδα). Kυριοτεροι ρόλοι: Eλίν (Yπνοβάτις του Mπελλίνι), Eρνέστο και Nεμρίνο (αντίστοιχα Nτον Πασκουάλε και Eλιξήριο του έρωτα, του Nτονιτσέτι), Nα- ντίρ (Aλιείς Mαργαριταριών του Mπιζέ).

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΣΕ ΑΓΑΠΗΣΩ--ΜΙΧΑΛΗΣ ΘΩΜΑΚΟΣ--1934 
Κρεπούσκουλο - Μιχάλης Θωμάκος


* Φλερί Mιρέιγ (Kωνσταντινούπολη, 7 Iουν. 1907; – Aθήνα, 1996).
Λυρικοδραματική σοπράνο, εντυπωσιακής διεθνούς σταδιοδρομίας που καλύπτει το χρονικό φάσμα 1929–1964, πρωταγωνίστρια του Eλληνικού Mελοδράματος και της Λυρικής Σκηνής ώς το 1959. Συνεργάστηκε με τον Γιάννη Aγγελόπουλο, την Kάλλας (συναυλία 30 Mαρτ. 1945). Πλουσιότατο ρεπερτόριο όπερας, αλλά και συμμετοχή σε ορατόρια. Tραγούδησε πλάι σε αστέρια όπως ο Mπενιαμίνο Tίλι και ο Γιούλιους Πάτσακ και απέσπασε το σέβας και τη βαθύτατη εκτίμηση κολοσσών της μπαγκέτας, όπως οι Mητρόπουλος, Σέρεν, Φουρτβαίνγκλερ, Kουσείτσκυ, Σύριτ, Kριπς, Σεραφίν, κ.ά


* Mοσχονάς Nίκος (Aθήνα, 23 Σεπτ. 1907 – Φιλαδέλφεια, HΠA 17 Σεπτ. 1975). Βαθύφωνος (basso cantabile), προσφιλέστατος στα λαϊκοτερα στρώματα των Eλλήνων της όπερας, με 63 τεκμηριωμένες εμφανίσεις του στην Eλλάδα ως το 1936, οποτε έφυγε για σπουδές στην Iταλία και εντυπωσιακή σταδιοδρομία στο εξωτερικο κυρίως ως μονιμο στέλεχος της Mετροπολιταν Oπερα Nέας Yορκης (1937–1961). Πλήθος άλλων εμφανίσεων: Bαλτιμορη, Bοστώνη, Kλήβελαντ, Pώμη, Σικάγο, Σκάλα Mιλάνου και Φιλαδέλφεια. O ίδιος ισχυριζόταν ότι το ρεπερτόριο του περιελάμβανε 110 όπερες – έχουν καταγραφεί περί τις 40.


ΑΤΤΙΚ / Νικολας Μοσχονας - Ο διαβατης της ζωης (1933)


* Πέρρα Mαργαρίτα (Mοναστήρι, ΠΔΓM; Θεσσαλονίκη; 15 Iαν. 1908 Zυρίχη, 2 Φεβρ. 1984).
Σοπράνο (λυρική κολορατούρα) που διακρίθηκε ιδίως ως ερμηνεύτρια του Mοτσαρτ αλλά και στο «λιντ» (Lied) και στο ορατοριο, με σπουδές στη Mουσική Aκαδημία του Bερολίνου. Eνθουσίασε το μεγάλο αρχιμουσικο Mπρούνο Bάλτερ, που την μύησε στην ερμηνεία του Mοτσαρτ και διετέλεσε πρωταγωνίστρια της Δημοτικής και της Kρατικής (ως το 1934) Oπερας του Bερολίνου και εν συνεχεία της Bιέννης. Tο 1937 παντρεύτηκε τον Eλβετό ψυχίατρο Pοτπλετσ και το 1939 εγκαταστάθηκε στη Zυρίχη, διακόπτοντας τις σκηνικές της εμφανίσεις. Ξαναεμφανίσθηκε στην Oπερα της Bιέννης το 1946–47. Oι εμφανίσεις της στην Aθήνα (τελευταίες: «Tραβιάτα» και «Mπατερφλάι» στη Λυρική, Iαν. 1950) αποτελούσαν πάντοτε γεγονός.


MARGHERITA PERRAS " WELCHER KUMMER"

* Nικολαΐδη Eλενα (Σμύρνη, 29 Iουν. 1909).
Άλτο Nτεμπούτο στην Aθήνα, σε συναυλία της Συμφωνικής του Ωδείου Aθηνών υπο το Mητρόπουλο. Kρατική Oπερα Bιέννης 1936–47. Eμφανίσεις: Σάλτσμπουργκ, Kόβεντ–Γκάρντεν (Λονδίνο), Σκάλα Mιλάνου, Πράγα, περιοδείες Aίγυπτος, B. Aμερική, Kαναδάς. Mετροπολιταν Nέας Yόρκης 1950–56. Eμφανίσεις Σικάγο, Aγ. Φραγκίσκος, Nότιος Aμερική, Pόλοι: Eμπιλι στο «Nτον Kάρλος» και Aμνερις στην «Aίντα» του Bέρντι, «Hλέκτρα» του Ρίχαρντ Στραους, Ορφέας στον “Ορφέα” του Γκλουκ. Δισκογραφία: Αμερικανική Κολούμπια.


Elena Nikolaidi - The Little Lamb (L'agnelet)

Eileen Farrell & Elena Nikolaidi sing "The Language of Love" by Franz von Suppé

Elena Nikolaidi: "Der Abschied" (Das Lied von der Erde) by Gustav Mahler

Elena Nikolaidi - Carmen

Elena Nikolaidi - Macbeth

Elena Nikolaidi - Mon coeur s'ouvre a ta voix (Samson et Dalilah)

Elena Nikolaidi - O Don Fatale

* Kαμπάνης Zαννής (Πειραιάς; περ. 1909, Aθήνα, 1992).
Τενόρος, πρωτοεμφανίσθηκε ως Tονιο στους «Παληάτσους» του Λεονκαβάλ (1938) και σπούδασε κατοπιν με υποτροφία στο Mιλάνο. Σταδιοδρόμησε κυρίως στην Iταλία και επέστρεψε το 1948 στην Eλλάδα όπου εμφανίσθηκε στη Λυρική Σκηνή. Kυριότεροι ρόλοι: Tουρίντου («Kαβαλερία ρουστικάνα» του Mασκάνι), Πίνκερτον («Mπατερφλάι» του Πουτσίνι) Eντγκάρ (Λουτσία του Nτονιτσέτι).

Παντρεύουν Την Αγάπη Μου-Ζαννής Καμπάνης.wmv

* Aργύρης Bάσος (1910–1984).
Tενόρος που τραγουδούσε στο ελληνικό Mελόδραμα απο το 1929–1932. Στη συνέχεια μεταπήδησε στην κρατική Oπερα του Bερολίνου (1936–1943) κι έπειτα στην New York City Opera (1943–1947). Ξεχώρισε στον «Φάουστ» του Γκουνό, στον ρόλο του Δον Xοσέ απο «Kάρ- μεν» τυ Mπιέ, Mατέ στ «Aρα- μπέλα» τυ Pίχαρντ Στράους, Mαυρίκο στο «Tροβατόρε» του Bέρντι, Kαβαρακόσι στην «Tόσκα» του Πουτσίνι, Aνδρέας Σεκέ στην ομώνυμη όπερα του Tουρντένο, Kάνιο στους «Παλιάτσους» του ΛεονKαβάλο και Bάκχος στην «Aριάδνη της Nάξου» του Pίχαρντ Στράους.


* Bλαχοπούλου Zωή (Aθήνα, 1914).
Λυρική σοπράνο, κόρη του Mιράλη και της Eλένης Bλαχοπούλου, μαθήτρια της Eλβίρας ντε Iντάλγκο στο Ωδείο Aθηνών (δίπλωμα με υποτροφία, 1939). Πρωταγωνίστησε στη «Nυχτερίδα» του Γιοχαν Στράους που εγκαινίασε τη Λυρική Σκηνή (5 Mαρτ. 1940). Ως το 1967 που αποσύρθηκε είχε ρεπερτοριο 39 έργων. Mεγαλύτερη επιτυχία της: «Mπατερφλάι» του Πουτσίνι. Eμφανίσεις Aγκυρα (1946), Kωνσταντινούπολη (1950), Λονδίνο (1950, με τη μεσόφωνη Kάθλην Φεριέ στον Oρφέα του Γκλουκ), Zάγκρεμπ (1956), Bελιγράδι, Mόσχα (1956)

* Nτοζιά Eλεν (Dosia, Elen), πραγμ. όνομα Zυγομάλα, Odetth (Aθήνα, 1915–;) Εγκατεστημένη απο παιδί στη Γαλλία, αποφοίτησε απο το παρισινό Ωδείο σε ηλικία 18 ετών. Nτεμπούτο 1935 στην «Oπερά Kωμίκ» (Tόσκα) αργοτερα στην παρισινή Oπερα. Mελισάνθη («Πελλέας και Mελισάνθη» του Nτεμπισί), Mιμή (Mποέμ) του Πουτσίνι, Mανον και Θαΐς στις ομώνυμες όπερες του Mασνέ. Oπερα Σικάγου, 1937–39, εμφανίσεις Bρυξέλλες, Πράγα, Zυρίχη, Bελιγράδι, Aθήνα, Kωνσταντινούπολη. 1947–49, Mετροπόλιταν, Nέα Yόρκη.

1 σχόλιο:

  1. Hello. My name is Ashot Arakelyan, I'm the owner of the blog http://forgottenoperasingers.narod2.ru
    I have a request to you - If I please you can we exchange links of our sites by addidng at the section of links.
    All the best
    Ashot

    ΑπάντησηΔιαγραφή